Czego można się nauczyć na szkoleniu ze sprzedaży?

Aktywne pozyskiwanie klientów, korzystanie ze sprawdzonych technik, kreowanie pozytywnego wizerunku firmy — szkolenie ze sprzedaży pomaga współczesnym przedsiębiorcom zwiększać zyski i budować przewagę nad konkurencją. Najlepsi sprzedawcy rozumieją, że skuteczne moduły obsługi klienta można wdrażać w każdym przedsiębiorstwie, bez względu na to, w jakiej branży działa.

Czy rozwiązaniem problemów związanych z obsługą klienta i niskimi dochodami może być szkolenie. Sprzedaży można się nauczyć! Oczywiście dobrze, jeśli osoba trudniąca się tym zadaniem ma pewne predyspozycje i cechy osobowości, takie jak otwartość czy empatia. Jednak poznanie efektywnych technik sprzedaży to bardzo duży krok na drodze do osiągnięcia sukcesu.

Etapy szkolenia

Zanim przyszły sprzedawca zostanie wyposażony w przydatne narzędzia i pozna efektywne techniki sprzedaży, musi wziąć udział w pozostałych częściach szkolenia. Zazwyczaj jest ono komponowane w taki sposób, aby dotknęło wszystkich aspektów związanych z procesem — od momentu wprowadzenia klienta w „stan” sprzyjający kupowaniu, przez identyfikowanie potrzeb, zwalczanie obiekcji i domykanie transakcji. Schematycznie wygląda to następująco, tak, że:

  • sprzedawca uczy się mentalnego nastawienia, koncentruje się na przybraniu właściwej pozy i kontrolowaniu mowy ciała,
  • wprowadza klienta w dobry stan emocjonalny, w którym łatwiej przekazywać sugestie i zwalczać obiekcje,
  • w perswazyjny sposób identyfikuje jego pragnienia, poprzez zadawanie pytań, dobudowywanie potrzeb,
  • identyfikuje te potrzeby z konkretnym produktem — klient nie czuje, że kupuje, raczej otrzymuje rozwiązanie swoich problemów,
  • proponuje produkt przedstawiając jego korzyści,
  • zamyka sprzedaż, pozostawiając klienta z poczuciem, że podjął dobrą decyzję .

Obiekcje mogą pojawić się na każdym etapie sprzedaży. Szkolenie to wsparcie w rozwiązaniu największej bolączki wielu sprzedawców. Rozwiewanie wątpliwości staje się łatwiejsze po wcześniejszym przygotowaniu na różne ewentualności. Skuteczne jest omawianie potencjalnych, często spotykanych sytuacji i opracowywanie odpowiedzi na nie. Adekwatna reakcja sprzedawcy na obiekcje to bardzo cenna umiejętność, szczególnie gdy masz ambicję, aby sfinalizować sprzedaż komplementarną (pakietową).

Efektywne techniki sprzedaży

Nie wystarczy poznać efektywne techniki sprzedaży, aby od razu umieć się nimi posługiwać. Poprawa wyników w zakresie obsługi klienta wymaga czasu, cierpliwości i treningu. Dlatego tak wiele firm decyduje się na szkolenie ze sprzedaży. Prowadzący je praktycy korzystają ze zdobywanej latami wiedzy, przekazując ją w sposób jasny i zrozumiały dla uczestników kursu (z wykorzystaniem multimediów — filmów i zdjęć).

Bardzo ważną częścią szkolenia jest praktyka, a więc ćwiczenia opierające się na prawdopodobnych sytuacjach, umieszczonych w realiach firmy. Zaangażowanie uczestników gwarantuje wysoką skuteczność kursu, a także umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej w wykonywaniu codziennych obowiązków.